Danske forskere har endelig løst fedmegåden

25.11

Verdens største kostundersøgelse dokumenterer: Sådan taber du dig én gang for alle og holder vægten.

Danske forskere har endelig løst fedmegåden
Resultater af Diogenes

Klik hen til undersøgelsens resultater i praksis

Forskere fra LIFE - Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet offentliggør nu resultaterne af verdens største kostundersøgelse:
En proteinrig kost med flere magre kød- og mejeriprodukter og bønner, og færre fint raffinerede stivelseskalorier som hvidt brød og polerede ris er det der virker, når du vil tabe dig. Samtidig kan du spise dig mæt uden at tælle kalorier, og uden at vægten begynder at stige. Det omfattende studie konkluderer også, at de officielle kostråd ikke er gode nok til at forhindre overvægt.

Det store lodtrækningsstudie, kaldet Diogenes, har undersøgt den optimale kostsammensætning til forebyggelse og behandling af fedme. Studiet er gennemført i otte europæiske forskningscentre under ledelse af lektor ph.d. Thomas Meinert Larsen og institutleder, professor, dr.med. Arne Astrup fra LIFE - Det Biovidenskabelige Fakultet, og er støttet af EU med 14.5 mio. euro.
Resultaterne er netop blevet offentliggjort i det anerkendte lægevidenskabelige tidsskrift, New England Journal of Medicine og har dermed allerede vakt stor international opmærksomhed.

Formålet med Diogenes-studiet har været at sammenligne de officielle kostråd i Europa, herunder også de danske, med en kost sammensat efter den nyeste viden om proteiner og kulhydraters betydning for regulering af appetitten hos 772 europæiske familier, heraf 938 voksne familiemedlemmer og 827 børn. De overvægtige voksne startede med at tabe sig i gennemsnit 11 kg over 8 uger på en 800 kcal/dag diæt. Derefter blev de ved lodtrækning fordelt til fem forskellige fedtfattige kosttyper, som de skulle følge i seks måneder for at teste, hvilken kost der var bedst til at forebygge, at de tog på igen. Under hele projektet fik familierne kyndig vejledning af diætister, og afleverede blod- og urin-prøver.

De fem kosttyper
Designet havde følgende fem forskellige kosttyper:
En kost som var lav i protein (13 energi-%) med et højt glykæmisk indeks (GI)*,
En kost som var lav i protein med et lavt glykæmisk indeks,
En kost som var høj i protein (25 energi-%) og lav i glykæmisk indeks
En kost med høj protein og højt glykæmisk indeks
Kontrol-gruppe, som fulgte de gældende kostråd uden særlige instruktioner om glykæmisk indeks.

Proteinrig kost med lav GI virker bedst
I alt 938 overvægtige voksne med en middel BMI på 34 kg/m2 blev til at starte med sat på de 800 kcal pr. dag i otte uger før selve kostforsøget. I alt 773 voksne deltagere gennemførte dette første vægttab, og blev ved lodtrækning fordelt til de fem forskellige kosttyper, hvoraf 548 deltagere gennemførte den seks måneders lange kost-intervention (71% gennemførelse).
Færre deltagere i høj-protein og lav-GI grupperne udgik af projektet end i gruppen med lav-protein/høj-GI (26.4% og 25.6%, respektivt, vs. 37.4%; P = 0.02 og P = 0.01 for de 2 sammenligninger respektivt). Det første vægttab med 800 kcal-kuren var i gennemsnit 11.0 kg.
Den gennemsnitlige vægtøgning blandt alle deltagere var 0,5 kg, men blandt de deltagere som fuldførte studiet var det deltagerne på lav-protein/høj-GI-gruppen som klarede sig dårligst, med en signifikant vægtøgning på 1.67 kg. Vægtøgningen var 0.93 kg mindre for deltagere, som fik en højprotein-kost end dem med lavprotein-kost og 0.95 kg mindre i grupperne som fik lav-GI kost end i dem som fik høj-GI kost.

 

Børnestudiet
Resultaterne fra børnestudiet er publiceret i en separat artikel i det amerikanske tidsskrift Pediatrics. I familierne var der 827 børn, som kun indgik i selve koststudiet, så de derved på intet tidspunkt var på slankekur eller kalorietælling - de spiste blot den samme kost som forældrene blev sat på. Omkring 45 % af børnene i disse familier var overvægtige. Det bemærkelsesværdige fund var, at i den gruppe børn som spiste kosten med et højt proteinindhold og et lavt glykæmisk indeks faldt forekomsten af overvægt spontant fra ca. 46 % til 39 % - et fald på omkring 15 %.

 

Proteiner og måltider med lavt glykæmisk indeks ad libitum er vejen frem
Diogenes studiet viser, at de nuværende kostråd ikke er optimale til at forebygge vægtøgning hos overvægtige. En kost med et lidt højere proteinindhold og lavt glykæmisk indeks indtaget ad libitum synes lettere at efterleve, og kan dokumenterbart sikre, at overvægtige, som har tabt sig holder vægten. Derudover giver kosten et spontant fald i forekomsten af overvægt hos deres børn.

*Vedr. Glykæmisk Indeks, se dette link


Referencer:
1. Diets with High or Low Protein Content and Glycemic Index for Weight-Loss Maintenance
Thomas Meinert Larsen, Ph.D., Stine-Mathilde Dalskov, M.Sc., Marleen van Baak, Ph.D., Susan Ann Jebb, Ph.D., Angeliki Papadaki, Ph.D., Andreas F.H. Pfeiffer, M.D., J. Alfredo Martinez, Ph.D., Teodora Handjieva-Darlenska, M.D., Ph.D., Marie Kunešová, M.D., Ph.D., Mats Pihlsgård, Ph.D., Steen Stender, M.D., Ph.D., Claus Holst, Ph.D., Wim H.M. Saris, M.D., Ph.D., and Arne Astrup, M.D., Dr.Med.Sc., for the Diet, Obesity, and Genes (Diogenes) Project; New England Journal of Medicine, published online Nov 25, 2010.

2. The Effect of Protein and Glycemic Index on Children's Body Composition: The DiOGenes Randomized Study; Angeliki Papadaki Manolis Linardakis, Thomas M. Larsen, Marleen A. van Baak, Anna Karin Lindroos, Andreas F. H. Pfeiffer, J. Alfredo Martinez, Teodora, Handjieva-Darlenska, Marie Kunesová, Claus Holst, Arne Astrup, Wim H. M. Saris, Anthony Kafatos and on behalf of the DiOGenes Study Group; Pediatrics, Vol 126, 5 November 2010.

For yderligere oplysninger kontakt:

Leder af det europæiske kostinterventionsstudie Diogenes Arne Astrup, Professor, Dr. Med.
Email: ast@life.ku.dk
Telefon: +45 2143 3302

Hovedforfatter på NEJM-artiklen og projekleder Thomas Meinert Larsen, PhD, Lektor
Email: tml@life.ku.dk
Telefon: +45 2271 7058

Læs mere om Diogenes på www.diogenes-eu.org